De Reggio Emilia-visie bij Best 4 Kids: leren met de honderd talen van het kind

14 oktober 2025
Featured image for “De Reggio Emilia-visie bij Best 4 Kids: leren met de honderd talen van het kind”

Bij Best 4 Kids laten we ons inspireren door de Reggio Emilia-pedagogiek.
Dat is een visie die kinderen ziet als krachtige, nieuwsgierige en creatieve onderzoekers.
Deze benadering ontstond in het Noord-Italiaanse stadje Reggio Emilia na de Tweede Wereldoorlog onder leiding van pedagoog en filosoof Loris Malaguzzi. Deze unieke Reggio Emilia-benadering geeft ons de kans om het potentieel van elk kind te ontdekken.

Zijn overtuiging was helder:

“Kinderen hebben honderd talen, maar ze worden er van negenennegentig beroofd.”
Bij Best 4 Kids geven wij die honderd talen juist de ruimte.


Kinderen als onderzoekers: het krachtige kindbeeld

De Reggio Emilia-benadering gaat uit van een sterk kindbeeld.
Ieder kind is uniek, vol mogelijkheden en talenten.
Kinderen zijn niet afhankelijk, maar actief, nieuwsgierig en betrokken. Ze ontdekken de wereld door te doen, te ervaren en samen te werken.

Bij Best 4 Kids moedigen we die ontdekkingsdrang aan.
We luisteren, observeren en spelen in op wat kinderen bezighoudt. Zo ontstaan leerprocessen vanuit verwondering, niet vanuit instructie.

Kinderen drukken zich uit in “de honderd talen van het kind”: tekenen, dansen, muziek, klei, bouwen, verhalen, spel en nog veel meer.
Iedere taal vertelt iets over hun belevingswereld.


De drie pedagogen van Reggio Emilia

Binnen de Reggio Emilia-visie zijn er drie pedagogen die samen bijdragen aan de ontwikkeling van het kind.

1. De eerste pedagoog: de kinderen zelf

Kinderen leren het meest van elkaar.
Ze inspireren, helpen en corrigeren elkaar op natuurlijke wijze.
Als één kind ontdekt dat een bal van een heuveltje rolt, doen anderen mee en samen leren ze over zwaartekracht, beweging en samenwerking.

Bij Best 4 Kids stimuleren we deze onderlinge interactie, want kinderen begrijpen elkaar vaak zonder woorden.

bso landgraaf

2. De tweede pedagoog: de volwassenen

Onze pedagogisch professionals luisteren en kijken met aandacht.
Ze observeren waar de interesses van kinderen liggen en sluiten daarop aan.

Wanneer een groepje peuters gefascineerd is door bladeren die dwarrelen, gaan we samen op onderzoek uit.
Zo verdiepen we hun spel op een natuurlijke en betekenisvolle manier.

We geven woorden aan wat kinderen ervaren en versterken zo hun taalontwikkeling, denkvermogen en zelfvertrouwen.

ben jij ouder van een peuter?

3. De derde pedagoog: de ruimte en materialen

De omgeving is meer dan alleen een plek om te spelen.
Het is een actieve leermeester die kinderen uitdaagt tot ontdekken, creëren en samenwerken.

Onze ruimtes bij Best 4 Kids in Heerlen & Landgraaf, zijn zorgvuldig ingericht met natuurlijke en open eind materialen, zoals hout, zand, stenen, stoffen en karton.
Deze materialen hebben geen vast doel, waardoor kinderen hun fantasie en creativiteit kunnen gebruiken.

Daarom gebruiken wij geen kleurplaten: een leeg vel papier geeft kinderen de vrijheid om zichzelf écht te uiten.

kinderopvang Heerlen

Geen schermtijd: leren met hoofd, hart en handen

Bij Best 4 Kids geloven we dat kinderen het beste leren door te ervaren, voelen en ontdekken, niet door te kijken naar een scherm.
Daarom zijn tablets, televisies en andere elektronische apparaten bij ons niet toegestaan.

Schermtijd past niet binnen de Reggio Emilia-visie.
In plaats van passieve prikkels bieden wij echte ervaringen: bouwen met takken, luisteren naar het ruisen van de wind, of ontdekken wat er gebeurt als water en zand samenkomen.

Kinderen leren zo met hun hoofd, hart en handen.
Ze ontwikkelen concentratie, motoriek en fantasie, en leren echt aanwezig te zijn in het moment.


De pedagogiek van het luisteren

De Reggio Emilia-filosofie wordt ook wel een pedagogiek van het luisteren genoemd.
Wij vertellen kinderen niet wat ze moeten doen, maar luisteren naar wat ze laten zien.

Onze medewerkers observeren met een open, onderzoekende houding.
Ze documenteren het leerproces met foto’s, notities en gesprekken, zodat leren zichtbaar wordt – voor kinderen, ouders en collega’s.

Deze pedagogische documentatie helpt ons om te reflecteren, te begrijpen en samen te groeien.


Natuur, cultuur en verwondering bij Best 4 Kids

Bij Best 4 Kids is de omgeving een bron van leren.
Onze locaties, zoals Best 4 Kids – De Hoeve aan landgoed Terworm en Best 4 Kids – Binnenstad in het hart van Heerlen, bieden volop ruimte voor natuurbeleving, cultuur en creativiteit.

We gaan dagelijks naar buiten of halen de natuur naar binnen.
De bladeren, kastanjes, takken en stenen die we vinden, worden bouwstenen voor spel, verhalen en ontdekkingen.

“Een kind leert niet van een kleurplaat of een scherm, maar van een avontuur in het bos.”


Inspiratie, geen methode

kinderopvang Landgraaf

De Reggio Emilia-benadering is geen vaste methode, maar een levende pedagogiek die voortdurend in ontwikkeling is.
Elke kinderopvang geeft er zijn eigen invulling aan, afgestemd op de kinderen, ouders en omgeving.

Bij Best 4 Kids betekent dit:

  • Ruimte voor nieuwsgierigheid en creativiteit
  • Geen schermen, maar echte ervaringen
  • Aandacht voor de natuur en omgeving
  • Vertrouwen in de kracht en het tempo van elk kind
  • Samen leren door te luisteren, ontdekken en beleven

De wereld ontdekken in honderd talen

Bij Best 4 Kids geloven we dat elk kind de wereld op zijn eigen manier ontdekt, in honderd talen.
Door samen te spelen, te onderzoeken en te creëren, groeit een kind niet alleen in kennis, maar ook in zelfvertrouwen, verbondenheid en plezier.

Benieuwd hoe wij werken vanuit de Reggio Emilia-visie?
Kom eens kijken bij één van onze locaties in Heerlen of Landgraaf. We leiden je graag rond!

Ontdek de wereld van Best 4 Kids – waar kinderen leren, groeien en bloeien in honderd talen, zonder schermen maar met eindeloze verwondering.

Wat maakt jullie kinderopvang in Heerlen anders dan andere opvanglocaties?

Onze kinderopvang in Heerlen is geïnspireerd door de Reggio Emilia-visie.
Dat betekent dat kinderen leren door te ontdekken, te onderzoeken en samen te spelen.
We werken met natuurlijke en open eind materialen in plaats van kant-en-klare speelgoedsets of kleurplaten.
Daarnaast is er geen schermtijd, zodat kinderen zich volledig kunnen ontwikkelen met hun fantasie, zintuigen en sociale vaardigheden.

Ontdek meer over onze locatie Best 4 Kids – De Hoeve in Heerlen of Best 4 Kids – Binnenstad.

Wat betekent het dat jullie geen schermtijd hebben?

Bij Best 4 Kids gebruiken we geen tablets, televisies of andere elektronische apparaten.
We vinden dat kinderen het beste leren door te doen, te voelen en te beleven.
Door geen schermen te gebruiken, krijgen kinderen de ruimte om zelf te ontdekken en echt contact te maken met anderen.
Dat past perfect binnen onze Reggio Emilia-filosofie van leren met hoofd, hart en handen.

Hoe verschilt de BSO in Landgraaf van andere buitenschoolse opvang?

De BSO in Landgraaf is uniek door haar ligging en aanpak.
Kinderen genieten van een natuurlijke omgeving waar ze kunnen spelen, ontdekken en ontspannen.
Net als in onze kinderopvang werken we zonder schermen en met veel aandacht voor natuur, samenwerking en verbeelding.
Onze pedagogisch professionals zorgen dat ieder kind zich gehoord en gezien voelt.

Bekijk onze locatie Best 4 Kids – Buitenkans in Landgraaf.

Vanaf welke leeftijd kan mijn kind bij jullie terecht?

Bij Best 4 Kids bieden we opvang voor kinderen van 0 tot 12 jaar.
Kinderdagverblijf (0-4 jaar): de plek waar baby’s, dreumesen en peuters samen leren, spelen en groeien.
BSO (4-12 jaar): een inspirerende omgeving na schooltijd, met volop ruimte voor natuur, creativiteit en samenspel.
Onze teams zorgen voor een veilige, liefdevolle en stimulerende omgeving, waarin ieder kind zich op zijn eigen manier kan ontwikkelen.

Kan ik een rondleiding krijgen bij een van jullie locaties?

Sterker nog, dit is verplicht!
Bij Best 4 Kids vinden we persoonlijk contact heel belangrijk. Daarom is een rondleiding altijd de eerste stap voordat we kunnen kijken of er plek is.
We willen ouders en kinderen graag persoonlijk ontmoeten om te zien of er een goede match is tussen onze visie en jullie gezin. Tijdens de rondleiding krijg je een goed beeld van onze manier van werken volgens de Reggio Emilia-visie: een warme, natuurlijke omgeving waarin kinderen spelend leren en groeien.
Je ervaart zelf de sfeer op onze locaties in Heerlen en Landgraaf, ziet hoe de kinderen ontdekken en hoort hoe wij werken met natuurlijke materialen, zonder schermen en met volop aandacht voor verwondering.

Plan een rondleiding — we leren jullie graag persoonlijk kennen voordat we samen verder kijken naar de mogelijkheden voor opvang.


Deel: